Ergenlik Dönemi

Ergenlik Döneminde Görülen Ruhsal Değişimler ve İlgili Davranışlar :
 1-) Kimlik arayışı:
 ▪ Toplumdaki rolünü belirleme isteği.
 ▪ Hayatı ve çevreyi sorgulama isteği.
 ▪ (*) Ben kimim?
 Topluma nasıl faydalı olabilirim?
 2-) Bağımsızlık arayışı:
 ▪ Kendi başına hareket etme isteği.
 ▪ Yalnız kalma isteği.
 ▪ (*) Neden herkes yaptıklarıma karışıyor?
 Beni neden yalnız bırakmıyorlar?
 3-) Duygusal dalgalanma: 
 ▪ Sebepsiz can sıkıntısı hissetme.
 ▪ Aşırı öfkelenme. (Otoriteye karşı çıkma, aileye ters düşme, olaylara abartılı tepki verme.).
 ▪ Hayal kurma.
 ▪ Cinsel konulara merak duyma.
 ▪ Utangaçlık.
 ▪ Gün içinde duyguların ani değişimi.
 ▪ Dış görünüşüne fazla önem verme, kendini çirkin hissetme.
 ▪ (*) Neden kimse beni anlamıyor?
 Herkes bana mı bakıyor?
 Canım sıkılıyor. Ne yapsam şimdi?
 4-) Zihinsel (bilişsel) değişim: 
 ▪ Soyut kavramları algılama yeteneğinin artması.
 ▪ Kararsızlık.
 ▪ Dikkat dağınıklığı.
 ▪ (*) Acaba o benimle arkadaş olur mu?
 Bu kadar kızmasını gerektirecek ne yaptım?
 5-) İletişim kurma isteği:
 ▪ Arkadaş grubuna katılma ve yer edinme isteği.
 ▪ İletişim kurmada güçlük çekme.
 ▪ Dikkat çekme isteği.
 ▪ Karşı cinsle arkadaşlık kurma isteği.
 ▪ (*) Hangi kazağımı giysem daha çok yakışır?
 Ders çalışmaya başlayalı 10 dakika olduğu hâlde neden hâlâ dikkatimi toplayamadım?